bilboard.jpg (39218 bytes)
  start   organy    organiści   festiwale   koncerty    konkursy   galeria    wypowiedzi   linki    kontakt   Inowrocław  

Festiwal Organowy

Piątek, 19 października 2007 r., godz. 19.00, Kościół p.w. Św. Elżbiety w Orłowie

KONCERT Z OKAZJI ROKU DIETERICHA BUXTEHUDEGO

W piątek, 19 października, w kościele Św. Elżbiety w Orłowie odbył się trzeci z koncertów XXVIII Festiwalu Muzyki Organowej "Jesienne Wierczory Organowe", który zaprezentował po raz pierwszy brzmienie zabytkowych organów J. Spiegla z 1886 r.

Warto podkreślić, że w tym roku festiwal po raz pierwszy wykroczył poza granice Inowrocławia i na tę okoliczność Wójt Gminy Inowrocław Lech Skarbiński, powitał krótką przemową licznie przybyłych słuchaczy. Koncert rozpoczął się pokazem multimedialnym dokumentującym przebieg prac renowacyjno-rekonstrukcyjnych orłowskich organów, które przeprowadziła Pracowania Organów "Szczerbaniak". W związku z obchodami 300 rocznicy śmierci Dietricha Buxtehudego koncert w całości wypełniły kompozycje organowe i kameralne tego kompozytora. Wykonawcami koncertu byli członkowie krakowskiego Zespołu Muzyki Dawnej "Harmonia Sacra": Marcin Szelest - organy, Teresa Piech - skrzypce, Bożena Hordziej-Mucharska - skrzypce i pochodzący z Meksyku Daniel Zorzano - viola da gamba. Organy i artyści oczarowali słuchaczy barokowymi dźwiękami. Na szczególne uznanie zasługuje niebywała precyzja gry oraz świetna gra zespołowa. Koncert poprowadziła Agnieszka Krokowska - kierownik organizacyjny i artystyczny festiwalu, która zadedykowała ten występ zmarłemu w 2006 r. ks. Piotrowi Jóźwiakowi, proboszczowi parafii Św. Elżbiety w Orłowie, który do ostatnich dni życia dążył do przywrócenia temu instrumentowi jego świetności. Koncert zakończyły owacje na stojąco, a zainteresowani słuchacze udali się na chór, by przyjrzeć się 121-letnim organom. Pozostaje zatem nadzieja, że po pierwszym udanym koncercie w Orłowie, kościół Św. Elżbiety wraz z organami stanie się kulturalną perełką na terenie Gminy Inowrocław.

orlo01.jpg orlo02.jpg orlo03.jpg orlo04.jpg

orlo05.jpg orlo06.jpg orlo07.jpg orlo08.jpg

orlo09.jpg orlo10.jpg orlo11.jpg orlo12.jpg

HARMONIA SACRA - jest zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII w. Założony został w 1996 roku przez Teresę Piech, Rafaela Gabriela Przybyłę i Marcina Szelesta, absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej, którzy kontynuowali studia w zakresie historycznych praktyk wykonawczych i gry na instrumentach z epoki w cenionych uczelniach zagranicznych. Zespół podczas licznych koncertów w kraju i za granicą prezentuje różnorodny repertuar, w którym szczególnie wyróżnia się muzyka włoska, niemiecka i polska; ma także na swoim koncie prawykonania wielu polskich utworów barokowych w ich oryginalnej szacie brzmieniowej i odpowiednim kontekście stylistycznym.

Teresa Piech - jest absolwentką krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie skrzypiec Ewy Szubry-Jargoń; w Krakowie rozpoczęła też naukę gry na skrzypcach barokowych pod kierunkiem Zygmunta Kaczmarskiego. W latach 1996-1999, jako stypendystka rządu Królestwa Holandii, odbyła specjalistyczne studia w klasie skrzypiec barokowych, prowadzonej przez Lucy van Dael w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie. Jest współzałożycielką zespołu Harmonia Sacra. Koncertuje regularnie w kraju i za granicą, będąc członkiem wielu zespołów muzyki dawnej, m.in. Concerto '91, Concerto Polacco i La Beata Olanda. Była członkiem European Union Baroque Orchestra. Współpracowała z wieloma wybitnymi muzykami, m.in. Larsem Ulrikiem Mortensenem, Royem Goodmanem i Joshuą Rifkinem. Prowadzi klasę skrzypiec w PSM II st. w Krakowie.

Bożena Hordziej-Mucharska - ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Kai Danczowskiej. Od szeregu lat zajmuje się wykonawstwem muzyki dawnej na historycznych instrumentach. Współpracowała z takimi zespołami, jak Arte dei Suonatori, Fiori Musicali, Bornus Consort, Capella Savaria, Concerto Copenhagen i Concerto Polacco. Dokonała szeregu nagrań radiowych i płytowych dla firm Dux, Harmonia mundi i Accord. Obecnie związana jest z zespołem Harmonia Sacra. Prowadzi działalność pedagogiczną w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Martin Daniel Zorzano Barbosa - urodzony w Meksyku, ukończył studia w klasie violi da gamba oraz violone w Koninklijk Conservatorium w Hadze pod kierunkiem Wielanda Kuijkena, Margaret Urqhart i Philippe'a Pierlota oraz w Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse w Lyonie w klasie violi da gamba Marianne Muller. Koncertuje jako instrumentalista i solista z takimi zespołami, jak Elyma (Gabriel Garrido), L'Arpeggiata (Christina Pluhart), La Sphera Armoniosa (Mike Fentross), Capella Confluentes (Jorn Andresen), Capella Mediterranea (Leonardo Garcia Alarcon) na festiwalach muzyki dawnej i w projektach w Europie oraz w Meksyku. Ostatnio dokonał kompletnego nagrania Selva morale e spirituale Claudia Monteverdiego, Corpus Christi a Cusco dla Ambronnay z zespołem Elyma oraz Rappresentatione di Anima e di Corpo Emilia Cavalieriego z L'Arpeggiata. W Polsce koncertuje z repertuarem na violę da gamba solo i muzyką kameralną okresu baroku oraz współpracuje z takimi zespołami, jak Concerto Polacco (Marek Toporowski) i Orkiestra Barokowa Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. Prowadził również warsztaty w bydgoskiej Akademii Muzycznej oraz w ZPSM im. F. Chopina w Warszawie i ZPSM w Poznaniu.

Marcin Szelest - kierownik artystyczny zespołu, jest absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej oraz - jako stypendysta Fulbrighta - The Boston Conservatory (USA). W 1995 r. zdobył I nagrodę na II Międzynarodowym Konkursie Organowym im. J. P. Sweelincka w Gdańsku. Występował w kraju i za granicą zarówno jako solista, jak i z wieloma orkiestrami, chórami i zespołami muzyki dawnej (m.in. Arte dei Suonatori, Boston Symphony Orchestra, Camerata Silesia, Capella Cracoviensis, Ensemble Abendmusik, Krakowski Chór Kameralny, Orkiestra Barokowa Europy Środkowej, Orkiestra Liryczna, The Bach Ensemble), grając pod batutą takich dyrygentów, jak Paul Esswood, Barthold Kuijken, Seiji Ozawa czy Joshua Rifkin. Jest adiunktem w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, prezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej i organistą kościoła Świętego Krzyża w Krakowie, gdzie gra na odrestaurowanym instrumencie z 1704 r.

opracowanie tekstów Agnieszka Krokowska, copyright  inowrocław.info.pl  2004-2006