bilboard.jpg (39218 bytes)
  start   organy    organiści   festiwale   koncerty    konkursy   galeria    wypowiedzi   linki    kontakt   Inowrocław  

Festiwal Organowy

RECENZJA

Od pierwszego października br. przez kolejne cztery piątki o godzinie 18:00 mieszkańcy naszego miasta mieli okazję uczestniczyć w koncertach organizowanych w ramach jubileuszowego XXV Festiwalu Muzyki Organowej w Inowrocławiu. Uroczysta inauguracja imprezy odbyła się w kościele farnym pw. Św. Mikołaja. Była ona poświęcona również Międzynarodowemu Dniu Muzyki.

Moje uczestnictwo w Jesiennych Wieczorach Organowych ropoczęłam od drugiego koncertu, który wiązał się z obchodami Roku Jana Kochanowskiego i jednocześńie poświęcony był muzycznej wędrówce po krajach dawnej Europy. Odbył się on ósmego października w sali koncertowej im. Ireny Dubiskiej.

Muzyczną podróż w czasie rozpoczął kilkoma utworami organowymi Tomasz Kucharski - absolwent PSM w Inowrocławiu i Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Później zachwycił publiczność występ Zespołu Muzyki Dawnej Schola Cantorum Inovroclaviensis pod kierunkiem artystycznym Danuty Szyma i Izabeli Szyma-Wysockiej. W niepowtarzalną atmosferę minionych wieków wprowadziło nas nie tylko brzmienie dawnych instrumentów, lecz także wspaniałe pieśni, tańce, barwne stroje, a także recytowane utwory Jana z Czarnolasu. Odbyliśmy wędrówkę poprzez muzyczny świat dworów dawnej Europy: polkich, włoskich, francuskich i angielskich. Koncert zakończył się ponownym występem Tomasza Kucharskiego.

Uważam, że artyści prezentowali swój program niezwykle profesjonalnie, dlatego też czasami odnosiłam wrażenie, że naprawdę przeniosłam się na XVI- wieczny dwór, gdzie przy wtórze muzyki i śpiewu doskonale bawi się ówczesna młodzież. Szczególnie przypadła mi do gustu XVII-wieczna pieśń pod tytułem "Kupidynek", nie tylko ze względu na swą melodyjność i zabawne słowa, ale przede wszystkim dlatego, że była wykonywana przez zespół z niebywałym urokiem. Dzięki temu koncertowi poszerzyłam również swoją wiedzę na temat niektórych kompozytorów i ich dzieł. Przekonałam się również, że muzyka organowa to nie tylko mocne, dobitne akordy. Po raz pierwszy usłyszałam wydobywające się z tego potężnego instrumentu tony niezwykle subtelne i delikatne. Było to dla mnie zupełną nowością.

"Moc tkwi w naszej słabości" - pod takim hasłem obchodzono 100 koncert festiwalowy z okazji obchodów Dni Papieskiech. Odbył się on piętnastego października w kościele pw. św. Mikołaja. Wykonawczyniami utworów Jana Sebastiana Bacha, Feliksa Mendessohna-bartholdy'ego, Eugene Gigouta i Louisa Vierne'a były Anna Kuszaj, uczennica klasy dyplomowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie oraz Agnieszka Krokowska, absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczó w Łodzi, od roku 2003 kierownik artystyczny i organizacyjny Festiwalu Muzyki Organowej w Inowrocławiu. Całość koncertu poprowadzona została we wspaniały sposób przez Jacka Nijaka.

Na ten koncert oczekiwałam z niecierpliwością, gdyż słyszałam, że w kościele organy brzmią inaczej niż gdziekolwiek indziej. Nie zawiodłam się. Każdy wykonywany utwór był jedyny w swoim rodzaju. Dźwięki wydobywające się z organów wręcz grzmiały pod sklepieniem świątyni, wytwarzając niepowtarzalną atmosferę. Poruszały słuchaczy do głębi, przenikały na wskroś. W szczególności Toccata i fuga d-moll BWV 565 Jana Sebastiana Bacha i III Symfonia organowa op. 28 Louisa Vierne'a wywołały we mnie szczególnie silne emocje. Słuchając tych utworó trwałam niemalże w transie. Liczyło się tylko to, co dzieje się tu i teraz i nic poza tym. To było naprawdę fascynujące doświadczenie. Nie da się opisać w całości o dzieje się w duszy człowieka w takiej chwili. Niesamowite uczucie.

Także bardzo przypadł mi do gustu sposób prowadzenia koncertu. Częstokroć zmuszał do refleksji nad ludzkim cierpieniem, jego istotą i sensem. Uważam, że ta część była niemniej ważna niż wykonywane utwory i z pewnością niemniej piękna.

Trzeci, Jubileuszowy Koncert Finałowy odbył się 22 pąździernika w sali koncertowej im. Ireny Dubiskiej. Wykonawcami mieli być Ewelina Zawiślak, pierwsza flecistka w Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina oraz Piotr Grajter, profesor w Akademiach Muzycznych w Łodzi i Bydgoszczy, kierownik Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej w uczelni łódzkiej. Niestety, nie mógł on przybyć z powodu choroby. Jednakże godnie zastąpili go Agnieszka Krokowska i Radosław Marzec.

Podczas tego koncertu przekonałam się, że organy doskonale brzmią jako akompaniament do innych instrumentów (w tym wypadku fletu). Doskonałe wykonanie, niesamowite brzmienie - to wszystko sprawiło, że po raz kolejny dzięki muzyce oderwałam się od rzeczywistości i codziennych problemów. Bardzo podobał mi się utwór Claude'a Debussy'ego "Syrinx" we wspaniałym wykonaniu Eweliny Zawiślak. Urzekł mnie różnorodnością dźwięków, tak rozmaitych, że słuchając ich można było wyobrazić sobie historię nieszczęsnej nimfy ściganej przez kozłonogiego bożka. Także utwory typowo organowe były niezwykle ciekawe i po raz kolejny utwierdzały mnie w przekonaniu, że muzyka organowa nie daje się porównać z żadną inną. Podczas tego koncertu dowiedziałam się także wiele na temat organów znajdujących się w sali koncertowej, wykonawców, historii itp. Imprezę zakończył poczęstunek jubileuszowym tortem.

Myślę, że koncerty tego typu są niezwykle piękne i potrzebne. Dla niektórych ludzi są jedyną okazją do kontaktu z muzyką poważną. Z pewnością będę stałym gościem na innych spotkaniach kulturalnych tego typu. Organizatorom zaś życzę wielu innych, równie udanych pomysłów w przyszłości.

Ewa Wielocha
Uczennica Gimnazjum nr 3
laureatka konkursu na najciekawszą recenzję XXV Festiwalu Muzyki Organowej

 

opracowanie tekstów Agnieszka Krokowska, copyright  inowrocław.info.pl  2004-2006